Copyright © 2020
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Wszelkie prawa zastrzeżone
ul. Bytomska 7
70-603 Szczecin
Przedmiotem opracowania było oszacowanie kosztów dostosowania Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinku od Kędzierzyna-Koźla do Malczyc do klasy żeglowności Va. Koncepcja tego dostosowania została wypracowana przez Politechnikę Wrocławską w ramach Projektu badawczego w zakresie poprawy żeglowności rzeki Odry [link], a po jego zakończeniu uzupełniona w oparciu o badania i analizy własne Biura ds. Odrzańskiej Drogi Wodnej. W sposób sumaryczny i spójny jest ona przedstawiona w Dostosowanie Odrzańskiej Drogi Wodnej od Kędzierzyna-Koźla do Malczyc do klasy żeglowności Va [link]. Ze względu na koncepcyjny charakter Projektu Badawczego oraz różny stopień szczegółowości w podejściu do wymagających modernizacji elementów Odrzańskiej Drogi Wodnej, wycena kosztów dostosowania jej do klasy żeglowności Va została wykonana w podziale na cztery grupy:
Modernizacja jazów w zakresie zwiększenia piętrzenia, w tym:
Budowa śluz żeglugowych, w tym:
Dostosowanie odcinków rzeki pomiędzy stopniami wodnymi, w tym:
Przebudowa lub rozbudowa pozostałych obiektów stopnia wodnego, w tym:
Niezbędne do określenia kosztów przedmiary robót ustalane były na podstawie opracowań Projektu Badawczego zawierających szereg danych technicznych proponowanych rozwiązań. W przypadku braku lub niewystarczających danych, autorzy opracowania przyjmowali odpowiednie założenia konstrukcyjne lub technologiczne, bazując na swojej wiedzy eksperckiej lub stosując analogię do rozwiązań zastosowanych w:
Koszty jednostkowe wykonania zostały określone w kosztorysach opracowanych w Biurze ds. ODW. Przy opracowywaniu części z nich posiłkowano się metodykami szacowania kosztów wykonania stopni wodnych powstałymi w ramach WKPT oraz kosztorysami inwestorskimi udostępnionymi przez PGW Wody Polskie.
Łącznie opracowanie zawiera 60 załączników, w tym 19 arkuszy kalkulacyjnych przedmiaru prac i kosztów oraz 37 kosztorysów. Zamieszczono także opisy toku postępowania przy wycenie kosztów w zakresie: przebudowy jazu sektorowego na klapowy, nadbudowy klap na jazach klapowych, rozbiórki małej śluzy w miejscu której planowana jest budowa śluzy żeglugowej, rozbiórki i przebudowy ostróg regulacyjnych.
Rysunek: Przekrój podłużny nowej śluzy żeglugowej na stopniu wodnym Kąty.
Źródło: Projekt Badawczy w zakresie poprawy żeglowności Odrzańskiej Drogi Wodnej. Politechnika Wrocławska. Wrocław. 2019.
Zdjęcie na wstępie do artykułu przedstawia widok zamknięcia klapowego przygotowywanego do osadzenia w łożyskach w trakcie przebudowy jazu sektorowego Różanka na jaz klapowy (fot. Jerzy Machajski).
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście - Biuro ds. Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Autorzy: Kolanda Ł., Barańska G. i Machajski J. (Eksperci współpracujacy z Biurem ds. ODW), Dybkowska-Stefek D., Relisko-Rybak J., Zakrzewski B. 2020