Copyright © 2020
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Wszelkie prawa zastrzeżone
ul. Bytomska 7
70-603 Szczecin

ustalenie lokalizacji stopni wodnych;
określenie przebiegu nowego szlaku żeglownego;
opracowanie wielowariantowych kompozycji stopni wodnych;
dostosowanie istniejącej zabudowy regulacyjnej, linii brzegowej i obwałowań do nowego przebiegu szlaku żeglownego;
określenie zakresu rzeczowego niezbędnych robót ziemnych, przekopów i bagrowań;
analiza oddziaływania planowanych przedsięwzięć na urządzenia wodne i dopływy;
opracowanie rozwiązań ekohydrologicznych dla stopni wodnych i szlaku żeglownego;
oszacowanie kosztów inwestycyjnych wszystkich działań technicznych i prośrodowiskowych wskazanych w koncepcji.
Wstępna Koncepcja Przestrzenno-Technicznej dla Odry swobodnie płynącej (WKPT), w celu dostosowania Odrzańskiej Drogi Wodnej poniżej Malczyc do klasy żeglowności Va, zakłada budowę – oprócz projektowanych obecnie stopni Lubiąż i Ścinawa – 25 stopni wodnych.
Została ona opracowana w podziale na trzy części:
Część I dla odcinka Odry od miejscowości Ścinawa (km 330,90) do ujścia rzeki Czarna Struga (km 432,40);
Część II dla odcinka Odry od ujścia rzeki Czarna Struga (km 432,40) do ujścia rzeki Nysa Łużycka (km 542,40);
Część III dla odcinka Odry od ujścia rzeki Nysa Łużycka (km 542,40) do miejscowości Ognica (km 697,00.).
Każda z części składa się z pięciu zadań. Z realizacji każdego zadania opracowany został odpowiedni raport wraz z załącznikami w postaci map, tabel i warstw wektorowych w formacie shp – w sumie 15 tomów.
Celem zadania była weryfikacja lokalizacji stopni wodnych, wskazanych w wyniku przeglądu uwarunkowań hydrograficznych i topograficznych, przebiegu koryta, obliczeń wykonanych za pomocą numerycznych modeli hydrodynamicznych oraz konsultacji samorządowych. Weryfikacja ta została przeprowadzona na podstawie analizy i oceny wpływu planowanych stopni wodnych na środowisko.
Zadanie polegało na opracowaniu, dla ustalonych lokalizacji, kompozycji stopni wodnych w dwóch wariantach:
Jaz powłokowy z przepławką przepławka bliska naturze – wykorzystująca tam, gdzie to możliwe starorzecza lub pozostałości naturalnych koryt;
Jaz klapowy z przepławką techniczną.
Dla wybranych lokalizacji (Bytom Odrzański, Brody, Krosno Odrzańskie, Urad) przygotowane zostały dodatkowe warianty kompozycji uwzględniające most pieszo-jezdny. Na rysunku przedstawiona jest wizualizacja stopnia wodnego Urad w wariancie z jazem powłokowym.
Celem zadania było określenie zakresu niezbędnych działań dla dostosowania szlaku żeglownego żeglowności Va, w warunkach planowanej zabudowy stopniami wodnymi. Przy dostosowywaniu szlaku żeglownego do klasy Va uwzględniane były rozwiązania lub działania sprzyjające środowisku naturalnemu, w tym wymienione w opracowanych przez ERCE PAN Wytycznych środowiskowych dotyczących zastosowania ekohydrologii dla planowania inwestycji mających na celu poprawę żeglowności Odry [link].
Zadanie obejmowało analizę i ocenę wpływu, wprowadzonych w ramach Zadania B i Zadania C, działań zmierzających do przystosowania Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów klasy żeglowności Va, na warunki funkcjonowania wybranych urządzeń wodnych na Odrze lub w ujściowych odcinkach cieków i kanałów uchodzących do tej rzeki wraz z zaproponowaniem dla tych urządzeń rozwiązań ekohydrologicznych mających na celu poprawę stanu ekologicznego wód. Efektem tego zadania jest również Mapa rozwiązań i działań sprzyjających środowisku naturalnemu [link] proponowanych w ramach WKPT. Na rysunkach przedstawiono przykłady poszczególnych rozwiązań zaproponowanych w WKPT.
Celem zadania było oszacowanie kosztów wszystkich działań zaproponowanych w Zadaniach B, C i D.


