Copyright © 2020
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Wszelkie prawa zastrzeżone
ul. Bytomska 7
70-603 Szczecin
Opracowanie stanowi raport z realizacji zadania mającego na celu wskazanie preferowanej trasy kanału Dunaj – Odra – Łaba (DOL) w polsko-czeskim obszarze transgranicznym, w kontekście punktów przejścia tego kanału przez granicę.
Ocenie zostały poddane trzy warianty trasy przedstawione w opracowanym przez stronę czeską Studium wykonalności wodnego korytarza Dunaj – Odra – Łaba (Studie proveditelnosti vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, Česká Republika Ministerstvo Dopravy, maj 2018): trasa wschodnia (6.0), centralna (6.1) i zachodnia (6.2).
Analiza poprzedzona została rozeznaniem w terenie przebiegu poszczególnych tras w polsko-czeskim obszarze transgranicznym, rozumianym jako obszar zlewni Odry od węzła Stary Bohumin do węzła Roszków poniżej ujścia rzeki Olzy.
W analizie wzięto pod uwagę następujące aspekty:
stopień ingerencji w obszary chronione pod względem przyrodniczym,
gospodarcze wykorzystanie kanału w obszarze transgranicznym,
pobudzenie rozwoju społeczno-gospodarczego w obszarze transgranicznym,
gospodarowanie zasobami wodnymi.
Oceny dokonano posługując się zdefiniowanymi w opracowaniu wskaźnikami.
Poniżej: Przebieg wariantów trasy DOL w polsko-czeskim obszarze transgranicznym
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście - Biuro ds. Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Autorzy: Dybkowska-Stefek D., Relisko-Rybak J., Kolanda Ł. 2020